Monday, 31 October 2011

Lupa



Bismillahirahmanirahim,

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,bersyukur terhadrat Illahi kerana dengan limpah rahmat serta kasih sayang-Nya dapat lagi saya menulis dalam blog saya ini sebagai salah satu saham untuk saya merebut Cinta Hakiki,Insya-Allah.

Kebiasaannya kita cuma bersyukur apabila kita mendapat sesuatu yang kita inginkan,sebagai contohnya,kita sanggup bersusah payah berjaga malam semata-mata ingin menelaah pelajaran demi mendapat keputusan yang cemerlang,tidak kurang daripada itu ada juga yang sanggup menjadikan malam sebagai tempat bermunajat dan memohon doa kerana pada satu pertiga malam doa akan dikabulkan. Juga ada yang sanggup berdoa demi mendapat jodoh yang baik dan sebagainya. Alhamdulillah,doa dan usaha kita dikabulkan atas segala usaha dan doa dengan bersusah payah. Pada masa itu baru kita melakukan pelbagai majlis kesyukuran seperti majlis bacaan yassin,sujud syukur,dan pelbagai lagi yang kita lakukan sebagai tanda kita bersyukur terhadap Illahi yang telah memakbulkan doa dan usaha kita,Alhamdulillah.

Tetapi,pernahkah kita bersyukur benda yang kita dapat yang selama ini dekat dengan kita sehingga kita rasa benda itu biasa sahaja. Diantaranya ialah nikmat sihat sejahtera. Adakah kita perasan akan benda ini,jawapan saya terserah pada sahabat-sahabat.

Ya,mungkin ada yang perasan atau mungkin tidak. Kita lupa bahawa dengan sihat ini kita mampu berusaha sedaya upaya demi mendapat apa yang kita inginkan. Kita lupa bahawa dengan nikmat sihat ini kita mampu beribadat dengan keadaan yang baik.

Ya,kita lupa...

Jika kita boleh mendapat apa yang kita inginkan kita berkata kita telah berusaha dengan baik,betul tetapi kita lupa siapa yang berikan kita tenaga untuk kita berusaha. Kita boleh beribadat dengan baik,tetapi kita lupa dengan pemberi kita kesihatan agar kita sempurna laksanakan ibadat kita.

Pernahkah kita setelah bangun tidur,buat aktiviti seharian,kemudian kita hendak tidur balik,kita ucapkan Terima Kasih kepada yang memberi kesihatan kepada kita. Jika dilihat,orang tanya kenapa kita berjaya,kita menjawab kita berusaha,berdoa, dan sebagainya,kita lupa menyebut bahawa semua itu atas jasanya-Nya belaka,tanpa-Nya,nak gerakkan jari pun tak boleh. Siapalah kita untuk berbangga kalau semua itu bukan kerana Rahmat-Nya.

Cuba bayangkan kalau Allah S.W.T. uji sedikit atas kesihatan kita seperti sakit perut,sudah tentu kita tidak mampu buat kerja dengan baik,malah ibadat kita pun sedikit rosak. Mana usaha kita yang kita kata semua itu usaha kita,di mana ibadat yang kita bangga-banggakan,hanya hilang atau kurang kualiti disebabkan sakit perut,jadi mengapa berbangga?

Saya suka merenung lagi Rabbani yang bertajuk "Mana Milik Kita?" dimana ada satu rangkap lirik mengatakan jangan kita berbangga dengan jasa kita kerana semuanya hakikatnya datang dari Allah.

Hakikatnya dari Allah...

Mana Milik Kita...?

Kerana itu mari kita sama-sama bermunasabah diri,jangan kita berbangga dengan segala usaha dan doa kita yang dimakbulkan kerana semua itu datang daripada Allah.

Sentiasalah kita tawaduk dan menjadi hamba yang bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan kerana jika Allah tidak menggerakkan sezarah dalam badan kita,nescaya kita akan ditimpa pelbagai masalah. Marilah kita bersyukur diatas nikmat kesihatan yang Allah kuniakan kepada kita dan gunakan sebelum diambi balik dengan sebaik-baiknya sebagai tanda kita bersyukur di atas segala nikmat kesihatan yang diberikan dengan  penuh rasa kehambaan.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".(Surah Ibrahim,ayat 7)

Waallahua'lam

Mari Merebut Cinta Hakiki^_^

Friday, 23 September 2011

Kembali



Bismillahirahnirahim,

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,syukur terhadap Illahi kerana dengan limpah kurnia-Nya masih lagi diberi kesempatan untuk beribadat kepada-NYA  sebagai khalifah dimuka bumi ini,Alhamdulillah. Sekali lagi saya mengucapkan rasa syukur yang tidak terhingga kerana masih diberi peluang untuk memberi sumbangan kapada agama,bangsa,dan negara saya walaupun tidak sebesar mana kerana Allah S.W.T. melihat adakah kita berusaha menyebarkan syiahNYA dimuka bumi ini,bukan melihat adakah kita berjaya menjalankan dan berusaha menyebarkan syiahNYA.

Alhamdulillah,selesai sahaja solat maghrib di bilik hostel saya,saya terus bergerak ke surau kerana ingin menadah telinga saya dan mengisi jiwa yang kelaparan ilmu dan ingin memperbaharuai iman walaupun dengan keadaan yang agak sukar kerana kaki saya agak bermasalah sedikit dan jika ingin keluar saya perlu membalut luka saya,saya memohon agar disembuhkan penyakit saya ini agar saya dapat kembali berjuang lebih baik lagi demi agama,bangsa,dan negara.

Kuliah Maghrib yang disampaikan agak ringkas tajuknya iaitu pengamalan Al-Quran dan As-Sunnah(Hadis) dalam hidup kita.Penyampaian agak ringkas tapi bagi saya ianya sangat padat,saya tertanya-tanya adakah saya cukup mengamalkan ajaran yang terkandung didalam Al-Quran dan Hadis dalam hidup kita. Setiap tiap hari kita akan membaca Al-Quran paling kurang dalam solat iaitu Surah Al-Fatihah,pembukaan bagi Al-Quran. Surah Al-fatihah ayat 1-7 bermaksud:

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam.
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat).
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

paling kurang kita membaca 17 kali sehari,persoalannya,adakah kita membaca doa atau berdoa?

Jika kita melihat diri kita sendiri dan bertanya adakah aku hanya menghafal doa dan menbaca sahaja dalam solat ataupun kita berdoa dengan penuh harapan,setiap hari kita memohan doa agar diberikan hidayah tetapi kita solat pun dengan sambil lewa terutama yang sedang menulis artikel ini.

Buktinya,selesai kita solat,kita masih lagi berani buat maksiat,memgumpat,melihat benda-benda haram,pakai pakaian yang tidak menutup sepenuhnya,dan banyak lagi benda yang kita lakukan seperti memperkecilkan Allah S.W.T. sedangkan kita sentiasa berdoa kepadanya. Katakan ada orang yang meminta kepada kita dan pada masa yang sama orang itu buat jahat kepada kita,secara adatnya adakah kita akan menunaikan permintaan orang tersebut,sudah tentunya tidak dan kalau kita beri sekalipun kita beri dengan penuh kebencian dan kita berasa sakit hati,sudahlah buat jahat kepada kita,minta kepada kita pula. 

Begitulah perumpaannya kita dengan Allah S.W.T.,setiap hari kita berdoa,solat,baca Al-Quran dan pada masa yang sama kita bencikan syariat Allah S.W.T. dalam segala aspek kehidupan kita,percakapan,perbuatan,pemakaian,dan sebagainya,bagaikan kita ini muka tembok.

Pesanan terutama kepada diri sendiri,kembalilah kita pada Al-Quran dan Hadis,serlahkanlah diri kita sebagai seorang muslim yang sejati,sebagai pembuktian kita cinta kepada Allah dan Rasul hendaklah kita melihat,menghayati atau memahami,dan melaksanakan apa yang dituntut didalam Al-Quran dan Hadis(hakikatnya datang daripada Allah S.W.T.),tidak cukup kita hanya berkata tetapi tidak memahami,tidak cukup kita memahami tetapi kita tidak melaksanakan,dan tidak cukup kita melaksanakan jika kita tidak faham apa yang kita laksanakan.

Waallahua'lam,

Mari Merebut Cinta Hakiki ^_^

Sunday, 31 July 2011

Perjuangan


Bismillahirahmanirahim,

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,bersyukur terhadap Illahi kerana dengan limpah dan kurniaNya,dapat kita sama-sama menyambut bulan yang paling mulia ini kerana bukan semua orang dapat menyambut bulan yang mulia ini kerana ramai yang telah dijemput awal sebelum sempat menyambut bulan yang mulia ini. Dalam beberapa hari sebelum bulan Ramadhan tiba,ramai saudara-saudara kita telah awal-awal dijemput kembali kepada Pencipta-Nya walaupun Ramadhan hampir tiba dalam tiga hari sahaja.

Ramadhan sebenarnya ialah dengan kata lain bulan "offline" dengan syaitan dan "online" dengan Pencipta sekian alam dengan berusaha meninggalkan apa yang dilarang dan melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. dengan erti kata lain berjihad melawan hawa nafsu dan hasil "didikan" syaitan dalam sebelas bulan sebelum bulan Ramadhan ini walaupun dengan bersusah payah sekalipun.

Ramadhan juga merupakan bulan "upgrade" untuk umat Islam seluruh dunia.Manusia juga "upgrade" dari segi kehidupan seperti kalau dahulu kita pakai surat untuk menghantar kepada orang yang kita sayang,masa itu kita kena beli stem dan sampul surat untuk hantar kepada pejabat pos untuk menghantar surat kepada orang yang kita sayang,kena tunggu sampai dalam masa beberapa hari pula baru sampai surat kita,itupun kalau tidak berlaku kemalangan kepada posman. Namun,sekarang ini,tidaj perlu kita bersusah payah lagi untuk menulis surat,hanya sms melalui telefon bimbit sahaja dalam masa kurang seminit sampai kepada orang yang kita sayang. Kalau dahulu kita hanya menonton wayang kulit,sekarang kita boleh menonton telivisyen yang sekarang pula dilengkapi Astro,pelbagai lagilah rangcangan yang kita dapat tonton.

Begitu juga dengan rohani kita,perlu di"upgrade" lebih-lebih lagi dibulan Ramadhan ini dengan harapan kita akan menjadi insan yang lebih baik daripada sebelum bulan Ramadhan dan jiwa kita lebih dekat dengan Illahi dan juga rumahNya serta merasakan bahawa kita sentiasa didalam pemerhatianNya menyebabkan kita tidak berani melanggar segala perintahNya.

Bersama-samalah kita berjuang dibulan yang mulia ini untuk kita pastikan kita akan terus "offline" dengan syaitan buat selama-lamanya dan terus "online" dengan Pencipta kita. 

Selamat berjuang,
Mari Merebut Cinta Yang Hakiki. ^_^

Tuesday, 12 July 2011

Syarat Melakukan Maksiat

 
Bismillahirrahmanirahim,sedikit renungan untuk kita berkongsi bersama demi mencari keredhaan Illahi di muka bumi ini,kali ini kita berkongsi tip-tip untuk buat maksiat dimuka bumi Allah S.W.T,Pemilik sekalian alam.

 Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat.”

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, “Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka bolehlah kamu melakukan maksiat.......”

Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya, “Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?”

Ibrahim bin Adham berkata, “Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya.”

Mendengar itu dia mengenyitkan kening seraya berkata, “Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?”

“Ya!” tegas Ibrahim bin Adham. “Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar laranganNya?”

“Yang kedua,” kata Ibrahim, “Kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumiNya!”

Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, “Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezekiNya dan tinggal di bumiNya, sedangkan kamu melanggar segala laranganNya?”

“Ya! Anda benar.” kata lelaki itu.

Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, “Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat olehNya!”

Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, “Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?”

“Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?” kata Ibrahim.

Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat. Ibrahim melanjutkan, “Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya; Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh.”

Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, “Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?”

“Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?”

“Baiklah, apa syarat yang kelima?”

Ibrahim pun menjawab, “Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya.”

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya.”

Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. “Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah.” katanya sambil terisak-isak.

Bagaimana sahabat-sahabat sekalian,sudahkah kita penuhi syarat-syarat untuk buat maksiat di muka bumi ini yang mana bukan milik kita secara mutlak. Wallahua'lam.Mari Mrebut Cinta Hakiki ^_^.


Sunday, 10 July 2011

cara-cara memotong kuku mengikut sunnah...

Sedikit perkongsian yang saya rasa perlu disebarkan kerana banyak manfaat yang kita dapat bersama daripada Rakan Surau Ar-Rasyidin Kolej Harun Amminurasyid,Universiti Pendidikan Sultan Idris. 


Cara Potong Kuku - Ikut Sunnah

RASULULLAH S.A.W BERSABDA YANG ERTINYA:
 

Barang siapa yang mengerat kukunya pada
 

• Hari Sabtu :
 
Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk
 kepadanya penyakit. 

• Hari Ahad :
 
Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.
 

• Hari Isnin :
 
Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
 

• Hari Selasa :
 
Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
 

• Hari Rabu :
 
Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya
 kepapaan. 

• Hari Khamis :
 
Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.
 

• Hari Jumaat :
Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.
harap bermanfaat buat sahabat-sahabat...

Thursday, 23 June 2011

Semoga kau istiqamah sahabatku



Bagaikan terngiang-ngiang suara Khalida,teman yang dikenali semenjak orientasi lagi yang merangkap teman sebiliknya. Zinnirah melepaskan keluhan,rasa sebak kerana masih tidak mampu menerangkan syariat Islam sebenar kepada Khaloda walaupun sudah lama berkenalan.

“Zinnirah,nak tengok tak gambar masa birthday party saya hari tu?”

“Boleh juga”

Khalida girang,cepat sahaja tangannya menunjukkan beberapa gambar dalam telifon bimbitnya. Celoteh mulutnya bercerita itu dan ini sehingga tidak terlihat kerutan pada dahi Zinnirah bercantum.

“Khalida…”Zinnirah cuba bersuara setenang mungkin.

“Ye,best kan tengok gambar-gambar ni,sorrylah tak dapat ajak awal sama…awak kan selalu sibuk persatuan tu lah,persatuan nil ah…Lagipun…”

“Er…Khalida,kenapa awak tak pakai tudung?” Segera Zinnirah mematikan celoteh Khalida. Khalida terdiam,berkerut-kerut dahinya seolah-olah mencari satu jawapan yang konkrit untuk diberi.

“Ala…Kan hari special day saya,takperla bukan selalu pun…”

Zinnirah beristighfar di dalam hati,jawapan yang diberikan seperti satu belati tajam yang menusuk hatinya,hampir sahaja takungan air di kelopak mata Zinnirah jatuh ke bumi,namun Zinnirah masih cuba senyum.

“Zinnirah…,awak marak saya ke…?”

Zinnirah tersentak. Wajah Khalida dipandang dengan penuh kasih sayang seorang sahabat. Lantas,senyuman terukir di bibirnya

“Taklah…cantik gambar-gambar awak ni…tapi saya suka gambar awak pakai tudung,cantik…”

Khalida diam,seolah-olah mengerti apa yang dimaksudkan Zinnirah.”Zinnirah,kenapa kita kena pakai tudung? Kan nikmat Allah tu harus dikongsi-kongsi,salah ke saya kongsi nikmat Allah macam rambut saya semua kat orang lain?”

Zinnirah menghela nafas.

“Khalida,kalau awak diberi pilihan untuk membeli sebiji batu permata…dua-dua sama jenis tapi yang satu tu diletak untuk tontonan ramai,banyak kali dibelek-belek,yang satu lagi dibungkusdengan kain diletak dalam sebuah kotak baldu yang cantik,mana yang awak nak?”

“Mestilah yang dalam kotak tu.”

“Macam tu juga lah tanda kasih sayang Allah pada kita.kerana sayang,Allah suruh kita tutup semua yang patut agar semua tu dibari untuk yang teristimewa iaitu suami kita…kalau awak tak nak barang yang dah dibelek-belek,takkan awak sanggup nak bagi suami awak yang sia-sia sahaja?”

Khalida diam,merenung jauh… 
*******
Selesai solat subuh,Zinnirah duduk di atas sejadah…merenung kembali apa yang telah dilakukan…

“Zinnirah”

Terdengar suara Khalida memanggil,Zinnirah merenung muka Khalida,penuh kasih…

“Awak dah solat?” Zinnirah bertanya.

“Dah…er,Zinnirah,saya ada hajat sebenarnya”

“Apa dia?”

“Saya…sebenarnya suka tengok cara awak pakai tudung…kemas…Boleh tak ajarkan saya?”

Zinnirah tersenyum,Subhanallah,sungguh dakwah itu bukan semata-mata melalui ucapan. Perlakuan,sikap,kekemasan diri semua itu perlu ada dalam s=diri seorang da’ie.

“Boleh…”Cepat sahaja Zinnirah melipat telekung,bersedia untuk membantu Khalida yang akan ke kelas sebentar lagi.

Zinnirah mendapatkan tudung yang tidak terlalu labuh tapi masih mampu menutup aurat yang sebenar iaitu menutup dada dari hadapan dan juga tepi,idak lupa juga Zinnirah memastikan tudung yang dipilih itu jika ditiup angin tidak menampakkan dada.

“Terima kasih Zinnirah…”

Zinnirah senyum.

“Pandai awak berdakwah,awak tak pilihkan saya tudung yang labuh sangat…Kalau tak mesti orang yang baru nak berjinak-jinak dengam tudung macam saya ni tak selesa nak pakai”

“Khalida…labuh tak labuh tudung tu bergantung pada keimanan dan keselesaan. Kalau awak rasa pakai tudung bidang 50 ni selesa,dan tutup dada…pakai lah,takper…Islam itu tidak menyusahkan umatnya…”

“Zinnirah,terima kasih ya…saya pergi kelas dulu”
***
Hari minggu itu Khalida pulang ke kampong meninggalkan Zinnirah keseorangan…Zinnirah redha,sms yang menjadi penghubung antaranya dengan Khalida sudah cukup menghiburkan hati…

Zinnirah,tunggu saya balik tau esok…Saya ada kejutan untuk awak.
Sms itu sedikit sebanyak membuatkan Zinnirah berdebar-debar…Hari esok seakan-akan lambat untuk tiba…
***
“Assalamualaikum…”

Suara Khalida di muka pintu membuatkan langkah Zinnirah laju,tombol dipulas,pintu ditarik dan kelihatan wajah sahabatnya yang tercinta…

“Khalida…”Air mata Zinnirah tidak mampu ditahan lagi untuk jatuh ke bumi…Deras ia mengalir lantaran terharu melihat Khalida yang cantik berjubah dan bertudung labuh…

“Zinnirah…kenapa awak menangis? Awak tak suka saya ye saya pakai macam ni?”

“Bukan…saya suka sangat,Subhanallah…saya terharu”

“Zinnirah,terima kasih…awak banyak ajar saya,awak tak pernah marah,awak tak pernah malu berkawan dengan saya walaupun dulu saya jarang-jarang pakai tudung…Terima kasih sahabatku…”

Lantas,Khalida memeluk Zinnirah erat…Dalam hati,Zinnirah berdoa

Semoga kau istiqamah sahabatku…  

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. ( Surah An-Nur ayat 32)

Mari merebut Cinta Hakiki...^_^

Wednesday, 8 June 2011


 "Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Tuesday, 10 May 2011


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a katanya: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda :” Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini. Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah). Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain.”
(al-Bukhari)

Thursday, 5 May 2011

Mencontohi Jantung



Jadilah seperti jantung, bebas dari sifat riak dan ujub.ia bekerja siang dan malam tanpa henti, terus dan terus berdetub setiap saat, tanpa menghiraukan orang lain, tanpa mengharapkan pujian dari tuannya, tanpa merasa bangga dapat bekerja siang dan malam, ia sentiasa tawaduk menjalankan tugasnya meskipun dirinya tidak kelihatan di luar tapi semua pasti mengetahui bahawa ia berada didalam dada. Subhanallah.-AAGM

Sunday, 24 April 2011

Menutup...




Bismillahirahmannirahim,

Disini ada sedikit perkongsian sebagai peringatan buat kita semua yang saya dapat daripada Rakan Surau yang berada dibawah bimbingan Biro Latihan dan Pembangunan Sahsiah(LPS) Kolej Harun AminurRasyid,Universiti Pendidikan Sultan Idris,semoga memberi manfaat dan peringatan buat kita semua.

Pada 13 April 2011 ( Sabtu ), bersempena dengan Majlis Jamuan Perpisahan Rakan Surau Ar-Rashidin bagi sesi 2010-2011, Ahli Jawatankuasa Kelab   Rakan Surau di bawah bimbingan Biro Latihan&Pembangunan Sahsiah(LPS), KHAR telah mengadakan Majlis Perasmian PelancaranKempen “Ke Arah Sahsiah Unggul”. Kempen tersebut telah dirasmikan oleh En.Ghazali Bin Din selaku wakil pengetua Kolej Harun Aminurrashid (KHAR). Kempen “Ke Arah Sahsiah Unggul” telah menghasilkan 9 banting dan akan diletakkan di sekitar kolej.
Kempen tersebut dilancarkan  atas kesedaran bahawa betapa pentingnya sebagai seorang pendidik membentuk nilai sahsiah yang unggul dalam diri. Kempen “Ke Arah Sahsiah Unggul” ini bertunjangkan objektif   program iaitu melahirkan bakal pendidik yang mempunyai sahsiah dan moral yang tinggi serta dapat mempersiapkan diri selaku pendidik. . Justeru, sebagai bakal pendidik seharusnya melengkapkan semaksimum mungkin nilai-nilai murni dan sahsiah yang tinggi sebagai ikutan para pelajar . Insya-Allah.       

Contohi akhlak mulia,
Dari nabi junjungan,
Walau dicaci dihina,
Ditempuh dengan iman.

Akhlak Nabi Muhammad s.a.w adalah sahsiah terbaik untuk diteladani dan dicontohi. Terlalu banyak peristiwa-peristiwa yang menonjolkan tingkah laku dan sahsiah Rasulullah yang mulia seperti dalam konteks penghijrahan Rasulullah dalam menyebarkan Islam sehingga Islam bertapak hampir 2/3 dunia.

Sahabat-sahabat yang dikasihi,
Ajaran Islam telah menuntut kita sebagai umat Islam berpakaian menutup aurat.  Aurat (Arab: عورة) merupakan istilah Islam yang melambangkan sesuatu bahagian dari anggota badan, samada lelaki ataupun perempuan, yang haram dibuka atau dipamerkan. Dalam erti kata lain sesuatu anggota badan yang wajib ditutup dan disembunyikan dan haram orang bukan mahram melihatnya. Menutup aurat adalah wajib ke atas setiap Muslim, tidak kira lelaki atau perempuan. Kewajipan menutup aurat ini berdasarkan kepada dalil-dalil daripada Al-Quran dan Hadis.Antaranya:

Dalil Al Quran:
  “  Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). (Surah Al-A’raaf : Ayat 26)”

Dalil Hadis:
                  “ Aisyah meriwayatkan, bahawa saudaranya iaitu Asma' binti Abu Bakar pernah masuk di rumah Rasulullah S.A.W dengan berpakaian jarang sehingga nampak kulitnya. Kemudian beliau berpaling dan mengatakan: "Hai Asma'! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah datang waktu haid, tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini - sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya." (Hadis Riwayat Abu Daud)”.

Bersandarkan dalil-dalil daripada Al Quran dan Hadis, aurat lelaki dan aurat perempuan adalah seperti berikut:-

Lelaki
Di dalam mazhab Ahlul Sunnah Wal Jamaah, aurat lelaki ialah diantara pusat dengan lutut, ini termasuk lelaki dan juga perempuan. Ini bermaksud mereka seharusnya menutup alat kemaluan dan bahagian diantara pusat dan lutut setiap masa kecuali atas dasar privasi. Mereka juga wajib memakai pakaian yang longgar dan tidak telus bagi mengelakkan warna kulit dan juga bentuk badan dilihat oleh golongan bukan ajnabi.

Wanita
Aurat wanita sangat komplikated dan berubah mengikut situasi:
• Dihadapan mahram(saudara lelaki rapat), seseorang wanita itu wajib menutup seluruh badannya kecuali muka  dan tangan.
• Dihadapan sesama wanita muslim, aurat perempuan ialah diantara pusat hingga lutut. ( Tapi perlu saling menghormati pandangan dengan memakai pakaian yang sopan dan tidak mededahkan tubuh badan.)
• Aurat dihadapan sesama wanita bukan Islam menjadi perdebatan. Sesetengah ilmuwan menyatakan wajib menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan (pergelangan tangan). Sementara, sesetengah ilmuwan lain berpendapat aurat perempuan muslim kepada bukan wanita bukan Islam ialah sama ketika mana mereka berada dengan sesama wanita Islam.
• Aurat dihadapan lelaki yang tiada pertalian tidak kira Islam mahupun bukan Islam adalah menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. Tetapi terdapat ilmuwan berpendapat, muka adalah aurat. Isu ini berlarutan termasuk yang sudah berlalu dan sedang berlaku, adakah ia hanya keafdalan atau hukum.
• Aurat ketika solat ialah wajib menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan.

Di sini telah dinyatakan serba sedikit mengenai batasan aurat iaitu yang mana wajib ditutup dan tidak wajib ditutup mengikut situasinya. Oleh itu, kami menyeru sahabat-sahabat yang beragama Islam dan mengaku beragama Islam agar menjaga aurat dan berpakaian mengikut syariat Islam. Perbuatan berpakaian dengan pakaian ketat, tidak berlengan dan tidak memakai tudung (perempuan), berpakaian atau berseluar tidak menutup paras lutut (lelaki) ketika keluar daripada rumah sama sekali dilarang oleh agama Islam kerana bertentangan dengan syariat Islam. Kami tidak dapat menghukum dosa-dosa anda namun Allah berhak menghukum. Selagi pintu taubat masih terbuka bersegeralah menggapainya.

marilah sahabat-sahabat, kita sama-sama berdoa....
" Ya ALLAH, ya ALLAH, ampunilah dosa-dosa kami, ampunilah kejahilan, kemungkaran,serta dosa-dosa kami, ya Allah,.ampunilah dosa kelalaian kami dalam menjalankan kewajipan kami sebagai hambaMu..jadikanlah kami ya Allah, hamba2Mu yang bertaqwa, beriman serta sentiasa mensyukuri nikmat2Mu..jadikanlah kami muslimin dan muslimat yang soleh solehah, anak-anak yang soleh solehah serta pelajar-pelajar yang cemerlang di dunia dan di akhirat..ya ALLAH, terimalah taubat kami...pimpinlah kami ke jalan yang Engkau redhai..setiap kali kami menyebut namaMu yang suci lagi mulia, masukkanlah nur Iman ke dalam hati kami, agar kami sentisa khusyuk dan tunduk pada perintahMu..amin,amin ,ya Rabbal A'lamin.."

Salam Pembentukan Diri Ke Arah Sahsiah Unggul
KELAB RAKAN SURAU AR-RASHIDIN, BIRO LATIHAN &PEMBANGUNAN SAHSIAH(LPS),
KOLEJ HARUN AMINURRASHID...Universiti Pendidikan Sultan Idris


Tuesday, 19 April 2011

Ukhwah

Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,bersyukur terhadap Illahi kerana dengan limpah dan rahmatnya dapat saya bernafas dimuka bumi ini dan dapat menjalankan hidup mengikut syariat yang ditetapkannya,Alhamdulillah.

Sebelum masuk semester dua baru-baru ini,saya telah membuat beberapa pertemuan semula dengan beberapa orang alumni pusat Islam Kolej Matrikulasi Perlis dan saya berasa gembira dengan pertemuan ini kerana selama saya berada dikolej matrikulasi ini saya tidak pernah melihat senior kerana dimatrikulasi saya hanya menyediakan program satu tahun sahaja.Juga berkesempatan saya berjumpa dengan junior yang mewarisi Pusat Islam Kolej Matrikulasi,saya berasa gembira juga dengan berjumpa dengan mereka kerana mereka kelihatan bersemangat apabila melihat senior-senior mereka datang berjumpa dengan mereka.

Program ini berlangsung selama tiga hari sahaja,banyak juga program yang dapat dilaksanakan dan yang paling gembira semasa membuat bubur asyura bersama-sama senior dan junior,rasa semakin erat ukhwah kami apabila masing-masing membuat coretan dalam menyediakan bubur asyura ini.Pada permulaan memang bersemangat tetapi apabila bubur semakin pekat dan sukar dikacau,makin ramai pula yang cuba curi tulang dengan berehat namun itu tidak lama kerana begitu bersemangat menjadikan kami semakin rajin pula,tambahan pula apabila melihat muslimat berebut-rebut hendak cuba mengacau,apa lagi keegoan lelaki tercabar,jadi kami pun tidak mengalah.

Selesai memasak,masing-masing mengagihkan dalam bekas untuk diberi kepada pensyarah-pensyarah dan yang hadir membantu,memang berasa seronok kerana banyak manfaat kami dapat semasa membuat bubur asyura,antaranya belajar menghormati senior dan junior,menjadikan kita rendah diri dan mengeratkan hubungan silaturahim.

Pada sepanjang malam saya berada disitu,kuliah maghrib berjalan dengan baik,banyak juga pengisian yang diberi dan juga YDP JPP sendiri yang member kuliah maghrib,masjid rasanya lebih hidup berbanding semasa batch saya,Cuma ada beberapa kekurangan yang saya lihat sepanjang berada disitu,iaitu mereka cuba bersaing antara pihak JPP dan Pusat Islam dalam menjalankan kerja-kerja dakwah,bersaing memang bagus tetapi dalam menjalankan syariat Islam,tidak perlu bersaing sebaliknya bekerjasama agar lebih jelas matlamat yang hendak dibawa,bukan menunjukkan mana pihak yang hebat dalam menjalankan kerja-kerja dakwah ini.

Pada hari seterusnya,kami menjalankan aktiviti latihan dalam kumpulan,aktiviti ini dijalankan pada waktu pagi dan secara santai sahaja kerana kami faham bahawa mereka banyak juga assignment yang perlu dihantar,jadi kami ringkaskan sahaja LDK ini kepada penjelasan matlamat hidup ini sebagai khalifah sepertimana dalam Firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah ayat 30:
 “ Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.”

Aktiviti ini berakhir pada waktu hampir tengah hari,saya lupa pukul berapa. Pada waktu petang kami hanya menjalankan eksplorace secara santai sahaja sekadar melepaskan tekanan dalam kesibukan belajar.

Pada hari terakhir,kami membuat sedikit refleksi,setiap senior yang ingin menyampaikan pesanan dipersilakan dan banyak juga pesanan yang diberikan kepada kami semua sebagai peringatan termasuk saya sendiri yang memyampaikan sedikit peringatan terutama buat diri saya sendiri,paling saya tekankan agar dalam menjalankan kerja-kerja Islam hendaklah secara ikhlas hanya kerana Allah S.W.T.,bukan kerana jawatan yang kita pegang ataupun pernah pegang tetapi Ikhlas kerana Allah dalam menyampaikan dakwah Islam ini sebagaimana firman Allah S.W.T. dalam surah Al-‘Ashr:
“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”

Selesai semua itu,penyampaian hadiah kepada setiap adik-adik junior kami,selepas itu kami menjamu selera dengan makan nasi dalam talam,sedap juga masakan muslimat tetapi bertambah sedap kerana kami makan dengan penuh rasa ukhwah dan kasih sayang kami antara satu sama lain.
Wa’aallahua’lam,
Mari Merebut Cinta Hakiki^_^


 Bersama-sama masak Bubur Asyura


Sesi bergambar bersama-sama sebagai kenangan

Sunday, 17 April 2011



 " Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Hanyasanya amalan-amalan itu adalah ( bergantung ) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa ( balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'
Berusaha Mencari Cahaya Adalah Lebih Baik Daripada Terus Menyumpah Kegelapan

Mari merebut cinta hakiki ^_^

Tuesday, 12 April 2011

Hero KIta...?






Disini ada sedikit perkongsian yang dapat sama-sama kita renungkan yang saya perolehi daripada sahabat saya,semoga menjadi renungan dan muhasabah kepada kita semua... 

KRISIS ROLE MODEL!!!

Risau melihat suasana yang ada pada hari ini.

Resah hati bila melihat anak-anak kecil sudah mula berani mengungkapkan perkataan-perkataan yang tidak sepatutnya diungkapkan.

Fenomena luar biasa yang menjadi kebiasaan pada hari ini !

Hari ini, yang sentiasa bermain dibibir anak-anak kecil kita ialah ‘hero-hero ciptaan’ orang bukan Islam.

Wujud di alam fantasi, tidak realiti !

“Nebius ! “ seorang kanak-kanak menggayakan kemunculan Ultraman Nebius.

“Go, go Power Rangers !”

Superman, Batman, dan entah apa lagi ‘man’ yang ada.

Hari ini, itu yang menjadi contoh dalam hati anak-anak kecil.

Mereka ingin jadi seperti itu. Kononnya hero yang menyelamatkan dunia.

Sudah jarang kedengaran, “Saya ingin jadi seperti Khalid Al-Walid !”

“Saya ingin jadi sepeti Umar al-Khattab, langkahnya digeruni syaitan !”

UMMAT KEHILANGAN ARAHTUJU...

Mungkin ada yang akan berkata, “Ah, mereka itu masih kecil lagi ! Biarlah mereka seronok dan bersuka-suka dahulu.”

Bagi saya, terdapat kesilapan besar di situ. Pokok yang baik itu bermula sejak kita menjaganya dari awal kita menanamnya, sejak dari tunasnya lagi.

Bangunan yang besar bermula dari batu-bata yang kecil.

Tunas yang rosak, tidak mungkin menghasilkan pokok yang baik.
Batu bata yang hancur, mana mungkin membentuk bangunan !

Begitulah anak-anak kecil. Sejak kecil sudah didedahkan dengan kehidupan fantasi, maka mindanya lahir dalam keadaan tidak melihat realiti mengakibatkan dia turut terperangkap dalam realiti yang ada.

Ultraman, Batman dan sebagainya itu adalah kehidupan yang tidak mungkin dapat diterjemahkan ke bentuk realiti sehingga bila-bila pun.

Ia mungkin dapat menyelamatkan manusia dari pelbagai bentuk jenayah fizikal, tetapi ia tidak dapat menyelamatkan jenayah dan maksiat yang berlaku dalam hati manusia. Ia tidak sekali-kali dapat membantu menyelesaikan fenomena IMAN yang berlaku hari ini.

Tidak sekali-kali !

Akhirnya, kanak-kanak hari ini didedahkan dengan kehidupan yang hilang arah tuju.
Kehidupan yang tidak ber-Illahkan Allah, hilang matlamat, rendah pula cita-cita.

Hidup untuk menjadi hero fantasi semata, tidak realiti.
‘Hero realiti’ itu bila IMAN dibumikan dalam kehidupan.
Namun, hal itu tidak berlaku hari ini.

Contoh-contoh seperti Muhammad Al-Fateh, Sultan Salahuddin Al-Ayubi, Abu Ayyub Al-Ansari tidak gah lagi dalam kalangan anak-anak hari ini.

Siapa contoh mereka?
Siapa teladan ikutan mereka?

Artis antarabangsa, pelakon filem, dan pelbagai lagi idola mereka.
Kita kehilangan …
Kita kehilangan …

CERITA-CERITA HEBAT YANG DI’PADAM’ DARI INGATAN DAN PENGHAYATAN...

Mus’ab bin Umair, Khalid Al-Walid dan Ali bin Abi Talib adalah antara contoh-contoh KEIMANAN yang diiktiraf oleh Allah dalam Al-Quran.

Merekalah sebenarnya ‘hero’ dunia. Mengeluarkan ummat dari kegelapan jahiliah kepada cahaya Islam.

Mereka itu contoh-contoh yang hidup. Benar-benar ada.
Bukan ‘diada-adakan’.

Jarang hari ini kita mendengar anak-anak kecil bercita-cita menjadi Khalid.
Sedikit sekali yang ingin menjadi seperti Umar Al-Khattab.
Berapa ramai pula yang bercita-cita menjadi Al-Fateh?

Mereka adalah orang yang telah menyelamatkan jiwa-jiwa dan hati-hati manusia daripada kegelapan maksiat dan dosa kepada sinar kebenaran dan kebaikan.

Namun, cerita-cerita mereka itu dipadamkan dari ingatan apalagi penghayatan ummat. Yang ada hanyalah cerita rekaan, fantasi yang tiada penghujungnya.

Hari ini, lambakan filem dan cerita hantu membanjiri bumi ini. Hantu pula dihias dan dicorak dengan pelbagai jenis rupa bentuk dan nama. Entah manalah datangnya.

Maka, tidak selesailah masalah ‘takut’ yang ada di jiwa anak-anak kerana rasa takut tidak diarahkan pada tempat yang sepatutnya.
Keliru antara takutkan Allah dan takutkan hantu?
Fenomena yang kian hari menghakis IMAN.

Lalu, penyelesaian apa yang ada untuk ini semua?

KITA PERLU MENGHIDUPKAN ‘CONTOH’ ITU!...

Mereka itu sudah lama meninggalkan kita. Namun, mereka tinggalkan untuk kita kisah-kisah IMAN yang perlu kita lalui dan hidup bersama kisah itu.

Mendengar cerita mereka, membuatkan kita jadi begitu kagum sekali dengan kekuatan yang mereka miliki.
Kadang-kadang, mengalir air mata membandingkan usaha kita dengan usaha mereka untuk deen Islam ini yang begitu jauh bezanya. Membandingkan kemampuan yang ada pada kita dengan yang mereka miliki.
Tersenyum, tertawa dan tertangis dengan kisah –kisah suka duka mereka.

Ya. Mereka contoh keimanan yang hidup.
Hidup mereka benar-benar di atas IMAN.
Merekalah yang memberi KEHIDUPAN kepada dunia ini.

Dunia ini mati tanpa orang-orang seperti mereka. Mereka bukanlah kaum padang pasir yang mundur. Tetapi merekalah generasi yang berkorban segalanya untuk Islam menguasai hampir 2/3 dunia suatu ketika dulu.

Merekalah contoh sebenarnya untuk anak-anak kecil.
Anak-anak kecil yang hari ini dahagakan contoh untuk mereka teladani dalam kehidupan.
Akhirnya contoh yang wujud dalam suasana yang ada pada hari ini mendominasi pemikiran dan tingkahlaku mereka.

Lalu, bagaimana contoh itu kita dapat soroti semula?
KITALAH ! Kitalah jawapannya …
Kitalah yang perlu menghidupkan semula contoh-contoh itu.

Hiduplah dengan IMAN. Bawalah contoh-contoh itu dalam cerita-cerita kita.
Bukan kisah-kisah Sang Kancil dan Sang Buaya mahupun Si Arnab dan Kura-kura semata.
Tetapi, contoh yang lebih nyata dan ‘real’ untuk mereka, itulah yang sepatutnya didedahkan.

Usaha untuk membangunkan anak-anak luar biasa itu bukan semata-mata tertumpu pada aspek pelajarannya, tetapi pada aspek pembangunan hubungannya dengan Rabbnya.

Mari merebut cinta hakiki^_^

Sunday, 10 April 2011



Dari Ibn Umar r.a., katanya : " Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : ' Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau, atau pengembara. ' Maka Ibn Umar berkata : "Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi. Dan jika engkau berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang. Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit. Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati. "


Friday, 8 April 2011

Nikmat



Bismillahirahanirahim,

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,bersyukur terhadap Illahi kerana dengan limpah rahmatNya dapat lagi saya hidup dimuka bumi ini untuk berbakti kepada agama sebagai khalifah dimuka bumi ini,Alhamdulillah.Tidak disangka bahawa hampir sebulan lebih saya menulis dalam blog cintaillahi-fadhlan ini kerana tidak pernah saya sangka bahawa saya akan istiqamah dalam penulisan ini dan saya berharap saya tetap istiqamah dalam penulisan ini walaupun sedikit kerana diantara amalan yang paling disukai Allah S.W.T. ialah istiqamah walaupun sedikit dan berusaha meningkatkannya.

Banyak diantara kita termasuk saya sendiri pun lupa walaupun tahu bahawa ianya sentiasa bermain ditelinga kita iaitu nikmat kesihatan dan lapang masa.

Sahabat-sahabat sekalian,nikmat kesihatan ialah nikmat yang diantaranya nikmat yang paling besar yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. kepada hambaNya.Cuma,tidak ramai yang merasai ianya nikmat yang besar kerana kita tidak pernah mengambil peduli akan nikmat itu kerana ianya biasa dalam kehidupan kita,terutama bagi yang muda atau pemuda pemudi.Ramai pemuda pemudi yang banyak menghabiskan tenaga mereka dijalan yang kebanyakkan dikatakan sia-sia seperti melepak yang tidak sihat atau sia-sia,tidak menggunakan tenaga muda ini untuk menuntut ilmu sebanyak mungkin,kurang meningkatkan ibadat dan bermacam-macam lagi tenaga muda atau tenaga semasa sihat kita gunakan kepada jalan yang kurang bermanfaat."Ala bro,umur masih muda,kita enjoy dulu","Ala,buat apa belajar-belajar banyak-banyak,bukan masuk kubur pun,buat penat ja",dan bermacam-macam lagi seribu satu alasan yang kita dengar dan mungkin kita sendiri yang bagi,alangkah sia-sianya kita,dimasa kita sihat,kita gunakan untuk perkara yang sia-sia.

Nikmat kedua yang paling kita sering lupa dan mungkin kita tidak perasan ialah nikmat masa lapang.Cuba sahabat-sahabat sekalian dan saya sendiri imbau kembali semasa kita kecil dulu,satu hari bagaikan seminggu bahkan lebih pada itu,banyak perkara dapat kita buat dan kadang-kadang kita rasa bagaikan semua yang kita buat dapat kita buat dalam masa sehari sahaja.Bila kita semakin meningkat dewasa,semakin banyak perkara pula yang kita tidak dapat buat dalam masa sehari,kalau dua senarai benda yang kita hendak buat dalam sehari,kadang-kadang tidak selesai satu pun dalam sehari kerana nikmat masa lapang kita semakin ditarik sedikit demi sedikit,Masya-Allah,tidak perasan bahawa semakin singkat masa kita saban hari menunjukkan bahawa kita kena semakin banyak menggunakan masa yang ada ke jalan yang diredhaiNya,bukan semakin kita besar,semakin besar masa kita disia-siakan.

Jadi,bagaimana sahabat-sahabat sekalian,terpulang pada sahabat dan sahabiah sekalian ,terpulang kepada anda untuk memikirkan akan nikmat yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. untuk digunakan kepada jalan yang diredhai atau dimurkai.Oh,tidak lupa juga doa daripada sahabat dan sahabiah sekalian,doakan saya untuk menghadapi peperiksaan akhir semestar tidak lama lagi dalam seminggu bermula saya postkan artikel ini,sebab itu lambat sikit saya postkan artikel ini,doakan saya agar diberikan keputusan yang cemerlang dan dipermudahkan segala urusan saya.

Mari merebut cinta hakiki ^_^

Sunday, 27 March 2011


Bismillahirahmannirahim,

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,bersyukur aku kepadaMu kerana masih diberi peluang untuk merebut CintaMu di dunia ini sebagai ladang dan menuai hasilnya di akhirat,Alhamdulillah.

Sahabat,itu tajuk secara spontan yang saya baru fikirkan untuk penulisan saya kali ini,bukan apa,kerana sepanjang hidup saya didunia ini sehingga di era menara suluh budiman ini,banyak kisah dan kadang-kadang saya sendiri mejadi watak dalam kisah tersebut.

Seronak rasanya bila kita sentiasa didampingi dan diberi perhatian dalam hidup ini,gelak ketawa bersama-sama,makan bersama-sama,dan macam-macam lagilah kisah yang menunjukan kita ini sebagai sahabat sejati.Kadang-kala,semasa kita berada diambang kejayaan dan kesenangan,ramai orang ingin menjadi sahabat kita sehingga kita rasa kita mempunyai ramai sahabat-sahabat yang sanggup bersama-sama dengan kita.Namun bila mana kita berada dalam ambang kesusahan,kita dipinggirkan,kita dihina dan macam-macam lagi yang dilakukan oleh mereka kepada kita.

Dari situ saya melihat,manakah sahabat yang sebenar?Saya juga berasa kadang-kadang memang keseorangan bila mana saya berasa sedih kerana tiada sesiapa pun yang mahu atau sanggup berkongsi dengan saya,saya menangis,sedih,dan pernah rasa hidup ini tiada nilai.

Namun,sekarang,saya berasa lega kerana baru saya sedar,ada yang sanggup dengar rintihan saya,aduan saya,dan macam-macam lagi masalah saya.Dia tidak pernah merungut malah lebih suka saya meluahkan segala masalah saya,Dia lebih suka saya bergantung sepenuhnya padaNya.Siapa DIA?

DIA adalah Tuhan sekian alam,Allah S.W.T.Memang betul jika kita cuba mencari cinta manusia,memang dia akan berakhir dengan tradegi,tetapi jika kita mencari cinta hakiki,kita akan mendapat kebahagian didunia dan diakhirat.

Bagaimana mahu mendapat cinta hakiki?

Buat sesuatu pekerjaan atau perbuatan yang mengikut syariat keranaNya,bukan kerana makhluk.

Untuk apa?

Untuk mendapat keredhaanNya didunia dan diakhirat.

Jadi bagaimana sahabat-sahabat,pilihlah mana cinta yang tepat....jawapannya saya serahkan pada sahabat-sahabat...

Mari merebut cinta hakiki.^_^