Tuesday 19 April 2011

Ukhwah

Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,bersyukur terhadap Illahi kerana dengan limpah dan rahmatnya dapat saya bernafas dimuka bumi ini dan dapat menjalankan hidup mengikut syariat yang ditetapkannya,Alhamdulillah.

Sebelum masuk semester dua baru-baru ini,saya telah membuat beberapa pertemuan semula dengan beberapa orang alumni pusat Islam Kolej Matrikulasi Perlis dan saya berasa gembira dengan pertemuan ini kerana selama saya berada dikolej matrikulasi ini saya tidak pernah melihat senior kerana dimatrikulasi saya hanya menyediakan program satu tahun sahaja.Juga berkesempatan saya berjumpa dengan junior yang mewarisi Pusat Islam Kolej Matrikulasi,saya berasa gembira juga dengan berjumpa dengan mereka kerana mereka kelihatan bersemangat apabila melihat senior-senior mereka datang berjumpa dengan mereka.

Program ini berlangsung selama tiga hari sahaja,banyak juga program yang dapat dilaksanakan dan yang paling gembira semasa membuat bubur asyura bersama-sama senior dan junior,rasa semakin erat ukhwah kami apabila masing-masing membuat coretan dalam menyediakan bubur asyura ini.Pada permulaan memang bersemangat tetapi apabila bubur semakin pekat dan sukar dikacau,makin ramai pula yang cuba curi tulang dengan berehat namun itu tidak lama kerana begitu bersemangat menjadikan kami semakin rajin pula,tambahan pula apabila melihat muslimat berebut-rebut hendak cuba mengacau,apa lagi keegoan lelaki tercabar,jadi kami pun tidak mengalah.

Selesai memasak,masing-masing mengagihkan dalam bekas untuk diberi kepada pensyarah-pensyarah dan yang hadir membantu,memang berasa seronok kerana banyak manfaat kami dapat semasa membuat bubur asyura,antaranya belajar menghormati senior dan junior,menjadikan kita rendah diri dan mengeratkan hubungan silaturahim.

Pada sepanjang malam saya berada disitu,kuliah maghrib berjalan dengan baik,banyak juga pengisian yang diberi dan juga YDP JPP sendiri yang member kuliah maghrib,masjid rasanya lebih hidup berbanding semasa batch saya,Cuma ada beberapa kekurangan yang saya lihat sepanjang berada disitu,iaitu mereka cuba bersaing antara pihak JPP dan Pusat Islam dalam menjalankan kerja-kerja dakwah,bersaing memang bagus tetapi dalam menjalankan syariat Islam,tidak perlu bersaing sebaliknya bekerjasama agar lebih jelas matlamat yang hendak dibawa,bukan menunjukkan mana pihak yang hebat dalam menjalankan kerja-kerja dakwah ini.

Pada hari seterusnya,kami menjalankan aktiviti latihan dalam kumpulan,aktiviti ini dijalankan pada waktu pagi dan secara santai sahaja kerana kami faham bahawa mereka banyak juga assignment yang perlu dihantar,jadi kami ringkaskan sahaja LDK ini kepada penjelasan matlamat hidup ini sebagai khalifah sepertimana dalam Firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah ayat 30:
 “ Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.”

Aktiviti ini berakhir pada waktu hampir tengah hari,saya lupa pukul berapa. Pada waktu petang kami hanya menjalankan eksplorace secara santai sahaja sekadar melepaskan tekanan dalam kesibukan belajar.

Pada hari terakhir,kami membuat sedikit refleksi,setiap senior yang ingin menyampaikan pesanan dipersilakan dan banyak juga pesanan yang diberikan kepada kami semua sebagai peringatan termasuk saya sendiri yang memyampaikan sedikit peringatan terutama buat diri saya sendiri,paling saya tekankan agar dalam menjalankan kerja-kerja Islam hendaklah secara ikhlas hanya kerana Allah S.W.T.,bukan kerana jawatan yang kita pegang ataupun pernah pegang tetapi Ikhlas kerana Allah dalam menyampaikan dakwah Islam ini sebagaimana firman Allah S.W.T. dalam surah Al-‘Ashr:
“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”

Selesai semua itu,penyampaian hadiah kepada setiap adik-adik junior kami,selepas itu kami menjamu selera dengan makan nasi dalam talam,sedap juga masakan muslimat tetapi bertambah sedap kerana kami makan dengan penuh rasa ukhwah dan kasih sayang kami antara satu sama lain.
Wa’aallahua’lam,
Mari Merebut Cinta Hakiki^_^


 Bersama-sama masak Bubur Asyura


Sesi bergambar bersama-sama sebagai kenangan

No comments:

Post a Comment