Friday 8 April 2011

Nikmat



Bismillahirahanirahim,

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,bersyukur terhadap Illahi kerana dengan limpah rahmatNya dapat lagi saya hidup dimuka bumi ini untuk berbakti kepada agama sebagai khalifah dimuka bumi ini,Alhamdulillah.Tidak disangka bahawa hampir sebulan lebih saya menulis dalam blog cintaillahi-fadhlan ini kerana tidak pernah saya sangka bahawa saya akan istiqamah dalam penulisan ini dan saya berharap saya tetap istiqamah dalam penulisan ini walaupun sedikit kerana diantara amalan yang paling disukai Allah S.W.T. ialah istiqamah walaupun sedikit dan berusaha meningkatkannya.

Banyak diantara kita termasuk saya sendiri pun lupa walaupun tahu bahawa ianya sentiasa bermain ditelinga kita iaitu nikmat kesihatan dan lapang masa.

Sahabat-sahabat sekalian,nikmat kesihatan ialah nikmat yang diantaranya nikmat yang paling besar yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. kepada hambaNya.Cuma,tidak ramai yang merasai ianya nikmat yang besar kerana kita tidak pernah mengambil peduli akan nikmat itu kerana ianya biasa dalam kehidupan kita,terutama bagi yang muda atau pemuda pemudi.Ramai pemuda pemudi yang banyak menghabiskan tenaga mereka dijalan yang kebanyakkan dikatakan sia-sia seperti melepak yang tidak sihat atau sia-sia,tidak menggunakan tenaga muda ini untuk menuntut ilmu sebanyak mungkin,kurang meningkatkan ibadat dan bermacam-macam lagi tenaga muda atau tenaga semasa sihat kita gunakan kepada jalan yang kurang bermanfaat."Ala bro,umur masih muda,kita enjoy dulu","Ala,buat apa belajar-belajar banyak-banyak,bukan masuk kubur pun,buat penat ja",dan bermacam-macam lagi seribu satu alasan yang kita dengar dan mungkin kita sendiri yang bagi,alangkah sia-sianya kita,dimasa kita sihat,kita gunakan untuk perkara yang sia-sia.

Nikmat kedua yang paling kita sering lupa dan mungkin kita tidak perasan ialah nikmat masa lapang.Cuba sahabat-sahabat sekalian dan saya sendiri imbau kembali semasa kita kecil dulu,satu hari bagaikan seminggu bahkan lebih pada itu,banyak perkara dapat kita buat dan kadang-kadang kita rasa bagaikan semua yang kita buat dapat kita buat dalam masa sehari sahaja.Bila kita semakin meningkat dewasa,semakin banyak perkara pula yang kita tidak dapat buat dalam masa sehari,kalau dua senarai benda yang kita hendak buat dalam sehari,kadang-kadang tidak selesai satu pun dalam sehari kerana nikmat masa lapang kita semakin ditarik sedikit demi sedikit,Masya-Allah,tidak perasan bahawa semakin singkat masa kita saban hari menunjukkan bahawa kita kena semakin banyak menggunakan masa yang ada ke jalan yang diredhaiNya,bukan semakin kita besar,semakin besar masa kita disia-siakan.

Jadi,bagaimana sahabat-sahabat sekalian,terpulang pada sahabat dan sahabiah sekalian ,terpulang kepada anda untuk memikirkan akan nikmat yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. untuk digunakan kepada jalan yang diredhai atau dimurkai.Oh,tidak lupa juga doa daripada sahabat dan sahabiah sekalian,doakan saya untuk menghadapi peperiksaan akhir semestar tidak lama lagi dalam seminggu bermula saya postkan artikel ini,sebab itu lambat sikit saya postkan artikel ini,doakan saya agar diberikan keputusan yang cemerlang dan dipermudahkan segala urusan saya.

Mari merebut cinta hakiki ^_^

No comments:

Post a Comment