Saturday, 25 January 2014

Menjadi Insan Permata



           Bersyukur terhadrat Illahi dengan limpah kurnaNya masih lagi kita diberikan peluang untuk bernafas dimuka bumi untuk meneruskan perjalanan sebagai seorang insan untuk mencari keredhaanNya walaupun kadang-kala kita tersilap melakukan kesilapan terhadap saudara kita sendiri dalam mencari keredhaanNya,semoga Allah merahmati dan mengampuni kita atas kesilapan yang kita lakukan dan semoga diberi peluang untuk memperbaiki sebelum kita pulang menghadapNya.

Telah dikejutkan kita perginya seorang dai'e yang tidak asing lagi bagi sesiapa yang sering mengikut beliau dan juga bagi sesiapa yang tidak jemu menadah dan mencatat segala ilmu yang beliau sampaikan sebagai pedoman untuk menghadapi kehidupan. Semoga Allah merahmati dan mencucuri beliau. 


Allahyarham Tuan Guru Ustaz Harun Taib

Seorang ulama' yang menjalankan tugasnya dengan jujur dan ikhlas adalah ibarah permata yang semakin lama semakin bernilai, semakin lama semakin dicari kerana nilai ilmu yang ada padanya dan juga kejujurannya dalam menyampaikan ilmu menyebabkan dia semakin dicari dan semakin bernilai. Teringat saya satu kata-kata seorang insan, jika kita melahirkan seorang penjahatm kita memerlukan sepuluh orang polis untuk menjaganya, jika kita melahiran seorang ilmuan, dia akan menjaga satu masyarakat.


Menjadi insan permata





Permata tidak memilih pemilik, tetapi pemilik yang memilih permata


Menjadi insan permata, perlukan kesungguhan dalam mengubah masyarakat.

Tidak kira siapapun kita, pelajar, guru, ahli akedemik , peniaga dan pelbagai lagi

Selagimana kita ada usaha untuk menbawa kebaikan kepada masyarakat terutama dalam pembentukan modal insan

InsyaAllah, kita adalah permata di sisi Allah jika kita buat dengan penuh kesungguhan, keikhlasan serta sentiasa memohon agar kita berada dilandasan yang benar

Hasilnya mungkin kita tidak sempat merasai atau melihat, tetapi mungkin generasi akan datang akan merasai hasil usaha kita.

Ringkasnya semua orang mampu menjadi permata selagimana dia mampu memberikan manfaat kepada masyarakat. 



Mari merebut Cinta Hakiki

No comments:

Post a Comment